Menu

Forum

Zaloguj się na forum
Login:
Hasło:
 
 Zapomniałem hasła
 Rejestracja

Ostatnie wiadomości

więcej

Galerie

 
 
 

więcej

więcej

Przegląd prasy

Przegląd Prasy / Magazyn BODY LIFE / Rozwój osobowy personelu według planu. Praktyczne dokształcanie pracowników

Rozwój osobowy personelu według planu. Praktyczne dokształcanie pracowników

2009-06-10


Walka o klienta między klubami fitness staje się coraz bardziej zacięta. Nic więc dziwnego, że o sukcesie rynkowym w zdecydowanie większym stopniu niż dotychczas decydują kompetencje społeczne, kwalifikacje i zaangażowanie pracowników. Chodzi o tzw. soft skills – miękkie umiejętności. Pod względem hard skills, umiejętności twardych – czyli ogólnie rzecz biorąc wiedzy technicznej (w tym przypadku wyposażenia i maszyn fitness) – dzisiejsze kluby fitness nieznacznie się od siebie różnią. Klient ocenia jakość oferty danego klubu i dobrego samopoczucia w pierwszej kolejności biorąc pod uwagę personel. Z uwagi na to, właściciel i menedżer klubu powinni zatrudniać zmotywowanych i pełnych entuzjazmu ludzi.

 

Dobry start
Pierwszy dzień w pracy powinien dostarczyć nowemu pracownikowi mnóstwo emocji i zaskakująco miłych przeżyć. Zastanówmy się, czy zatrudniona przez nas osoba odnosi właśnie takie wrażenie po pierwszym dniu spędzonym w klubie? Chodzi tu mianowicie o wywołanie stanu emocjonalnego, w który popada świeżo upieczony właściciel nowego samochodu. Dopiero co odebrał swój nabytek* z salonu i teraz ponownie w spokoju go testuje, napawając się jego widokiem. Zadbajmy o to, by właśnie tak poczuł się nasz nowy pracownik, przygotujmy odpowiednio grunt. Wtedy osoba ta odbierze to jako wyraźny sygnał: „Czekali na mnie. A nawet cieszą się, że do nich dołączyłem”. Pierwszy dzień zawsze powinien się zaczynać od rozmowy, swego rodzaju powitania w firmie – to zadanie szefa. Nowy pracownik od razu nabiera przekonania, że jest ważny.

 

Integracja z zespołem
Następnie zaczynamy integrować nowego pracownika z zespołem. Przedstawiamy go każdemu pracownikowi obecnemu tego dnia w pracy i aranżujemy niezobowiązującą rozmowę. W jej trakcie doświadczony pracownik pokrótce wprowadza nowego w tajniki pracy, opowiada np. jak długo pracuje w firmie, czym dokładnie się zajmuje itd. Wcześniej poinformujmy zespół, że dołączy do niego nowa osoba. Sporządźmy krótką wiadomość opatrzoną zdjęciem i kilkoma informacjami na temat nowego członka zespołu i zadbajmy o to, by cały personel ją dostał. „Nowy” będzie zaskoczony, że wszyscy go kojarzą, że nie jest anonimową osobą.
Integracja z zespołem powinna przebiegać równolegle ze starannym i profesjonalnym wdrażaniem pracownika w zakres obowiązków. Dlatego nowemu pracownikowi przydziela się opiekuna. Wybierzmy doświadczoną osobę, którą darzymy zaufaniem. W ten sposób nowy pracownik poczuje się pewniej, mając do kogo się zwrócić w razie pytań i wątpliwości. Takie moralne i techniczne wsparcie w czasie pierwszych tygodni pracy jest niezwykle ważne. Swoją drogą rolą szefa jest również stały kontakt z nowym pracownikiem i stały przepływ informacji zwrotnej. Powinna zawierać odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy podoba ci się u nas?
- Czy jak dotąd praca spełnia twoje oczekiwania?
- Jak odnajdujesz się w zespole?
- Czy potrzebujesz w czymś mojej pomocy?
Nowa osoba powinna szybko zintegrować się z zespołem i dobrze czuć się w nowym otoczeniu. Pamiętajmy, że tylko w takich warunkach będziemy mogli w pełni wykorzystać jej potencjał w naszej firmie. Nowy pracownik jest inwestycją, która – jak każda inna – powinna się szybko zamortyzować.

 

Rozwój zawodowy
Oprócz czynników społecznych kluczową rolę odgrywa rozwój zawodowy pracownika. Wprawdzie zazwyczaj nowo zatrudniona osoba dysponuje sporym zasobem podstawowej wiedzy, lecz jak doskonale wiemy, to nie wystarczy. Klienci oceniają naszych pracowników nie na podstawie ich wiedzy, lecz umiejętności i kwalifikacji.
Dlatego nie należy zdawać się na przypadek. Dokształcanie pracowników musi być procesem starannie zaplanowanym i dobrze zorganizowanym. Innymi słowy, na początku roku powinniśmy opracować kalendarz kursów i zajęć doszkalających (na www.bodylife.com.pl/downloads można pobrać specjalne narzędzie) i wprowadzać do niego wszystkie wewnętrzne i zewnętrzne szkolenia, w których uczestniczy nasz zespół. Pamiętajmy, że jednorazowe szkolenie nie rozwiąże problemu. By nasi pracownicy wspięli się na wyżyny swoich możliwości, musimy im dostarczać nowych bodźców i ciągłej motywacji.
W systemie wewnętrznych szkoleń znakomicie sprawdzają się zajęcia dokształcające, które nawiązują do wiedzy podstawowej i uwzględniają proces pozyskiwania klientów. Ważne jest też, żeby przekazywana wiedza miała aspekt praktyczny – to właściwie warunek sine qua non, gwarantujący jej późniejsze wdrożenie w praktyce.

 

Seminaria szkoleniowe
Z pewnością znamy ten scenariusz: nasi pracownicy uczestniczą w seminariach i wracają z nich z dużym zasobem nowej wiedzy. W praktyce jednak niewiele się zmienia. A po krótkim czasie motywacja znów słabnie. Seminaria szkoleniowe mają inną formę. Składają się z części teoretycznej i praktycznych ćwiczeń na przykładzie konkretnych sytuacji, z którymi mogą identyfikować się nasi pracownicy. Pracownicy poznają sprawdzone postawy i reakcje, które należy praktykować w relacji z klientami. Pomija się zbędne z punktu widzenia codziennego funkcjonowania klubu zaplecze teoretyczne, a skupia się na przekazywaniu treści* i narzędzi (np. listy kontrolne, karty coachingu itd.), które mogą zostać wykorzystane z pożytkiem. Podsumowując : uczestnicy seminariów szkoleniowych nie otrzymują skryptu, lecz praktyczne narzędzia.
Korzyści płynące z tej formy dokształcania widać niemal od razu gołym okiem. Zdobyta wiedza natychmiast zostaje przełożona na działania praktyczne. Dzięki temu, że pracownicy poznali konkretne narzędzia, nie zapominają swoich nowych umiejętności.


Pod względem doboru tematów szkolenia powinny być ukierunkowane na wyzwania, z którymi pracownicy muszą się mierzyć na co dzień. U podstaw leży relacja z klientami: od pierwszego kontaktu telefonicznego, poprzez pierwszą wizytę w klubie, rozmowę informacyjną i handlową, aż do obsługi klienta i zarządzania rekomendacjami.

 

Paleta szkoleń
Poniższe seminaria powinny się znaleźć w programie podstawowych szkoleń pracownika.
- Pierwszy kontakt telefoniczny: niezwykle istotny etap – albo uda nam się zachęcić klienta do wstępnej wizyty w naszym klubie, albo nie.
- Przyjmowanie interesantów: powszechnie nie docenia się wagi pierwszego wrażenia, a przecież nierzadko już wtedy zapada wstępna decyzja, czy klient zostanie członkiem naszego klubu.
- Doradztwo i sprzedaż: większość osób mniej więcej posiada wiedzę teoretyczną na temat sprzedaży.
- Obsługa klienta: kluczowy czynnik przesądzający o zatrzymaniu klienta u nas.
- Rekomendacje: najtańszy i najbardziej skuteczny rodzaj reklamy.

 

Jak analizować ofertę szkoleń?
Przyglądając się dostępnej na rynku ofercie w obrębie dokształcania zawodowego, musimy zwrócić uwagę na szereg istotnych czynników. Przy wyborze zewnętrznej firmy szkoleniowej właściciel klubu powinien uwzględnić następujące kwestie:
- Lokalizacja – doskonalenie zawodowe oczywiście wymaga określonego czasu. Lepiej w związku z tym, by nasi pracownicy nie tracili go dodatkowo na długie dojazdy na szkolenia. Jednocześnie zwiększają się koszty, poszukajmy więc firmy w pobliżu naszego klubu;
- Ciągłość i dostępność oferty – powinniśmy mieć możliwość dokształcania swoich pracowników praktycznie w każdym momencie;
- Znajomość branży – trener prowadzący zajęcia z naszymi pracownikami powinien bezwzględnie znać branżę, to zagwarantuje ich praktyczną przydatność. Wówczas można odgrywać scenki „z życia wzięte”;
- Praktyka zamiast teoretycznej wiedzy – zwróćmy uwagę na to, czy szkolenia rzeczywiście przekazują umiejętności praktyczne.

 

Przy wyborze oferty bynajmniej nie marginalną rolę odgrywają koszty. Często rozwiązania pakietowe są pod względem finansowym znacznie korzystniejsze od rezerwowania pojedynczych seminariów. Zatem dokonując ogólnej kalkulacji uwzględnijmy nie tylko cenę zajęć, ale także wszelkie dodatkowe koszty, takie jak dojazd i wyżywienie.

 

Podsumowanie
Pracownicy z entuzjastycznym nastawieniem do pracy i niezbędnymi kwalifikacjami to filar sukcesu rynkowego firmy usługowej. Inwestując w praktyczne szkolenia kadry, dbamy tym samym o przyszłość firmy, czyli zakładamy, że koszty zwrócą się z nawiązką. Tak więc, do dzieła!

Uwe Schoch

 

Notka o autorze
Uwe Schoch – ekspert od szkoleń z długoletnim doświadczeniem. Jako trener S.M.I.L.E. (skrót od „Sales Coach”, „Minute Coach”, „Idea Coach”, „Love Coach” i „Event Coach”) działa w branży fitness.


  Pozostałe artykuły:

wróć