Menu

Forum

Zaloguj się na forum
Login:
Hasło:
 
 Zapomniałem hasła
 Rejestracja

Ostatnie wiadomości

więcej

Galerie

 
 
 

więcej

więcej

Przegląd prasy

Przegląd Prasy / Magazyn BODY LIFE / Portale społecznościowe – najbardziej skuteczna forma promocji w sieci?

Portale społecznościowe – najbardziej skuteczna forma promocji w sieci?

2010-06-17


Świat przeżywa prawdziwy boom na serwisy społecznościowe (serwisy social networks, blogi, fora, czaty). Liczba użytkowników tego typu serwisów na świecie rośnie w bardzo szybkim tempie – z Facebooka, Myspace czy Bebo już teraz korzysta więcej osób niż z poczty elektronicznej. Warto to wykorzystać do promocji swojego klubu.

Pod tym względem Polacy nie odstają od reszty świata i również połknęli bakcyla. 97% internautów odwiedza w miesiącu choć jeden serwis typu społecznościowego. Najwięcej korzystających ma Nasza-Klasa, ale to użytkownicy Facebooka angażują się najbardziej, wydłużając czas odsłony dwukrotnie względem Naszej-Klasy. Co prawda Facebook nie jest jeszcze tak popularny jak Nasza-Klasa, ale rozwija się bardzo dynamicznie (jak przed laty Nasza-Klasa, która teraz, po chwilach bycia na fali, traci użytkowników) i przekroczył już 4 miliony unikalnych użytkowników w miesiącu. Szacuje się, że do końca roku liczba użytkowników zbliży się do 10 mln.

Dlaczego warto inwestować w społeczności?
Obecność firmy w społecznościach niesie ze sobą wiele profitów: poprawę wizerunku i rozpoznawalność marki, zaangażowanie klientów, wzrost sprzedaży, oszczędność kosztów, daje możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem. Potencjał społeczności dostrzega coraz więcej firm – większość topowych światowych marek i firm B2B i B2C jest już aktywnych w mediach społecznościowych, a kolejne już planują działania.
Co więcej, badania dowodzą, że to sami użytkownicy oczekują obecności marek w społecznościach, budują portfolio swoich marek i chętnie się angażują. Po co to robią i czego oczekują od firmy, którą umieścili wśród swoich znajomych? Przede wszystkim specjalnych ofert i rabatów, ciekawych treści, ale też kontaktu z marką i aktywnego dialogu.

Gdzie pokazać swoją firmę?
Nasza-Klasa pomimo imponującej liczby użytkowników nie jest już miejscem atrakcyjnym dla reklamodawcy, jakim jest klub fitness. Serwis utracił prestiż, stał się „obciachowy” i nie oferuje użytkownikom niczego poza możliwością pokazania się innym posiadaczom konta na Naszej-Klasie. Większości z nas Nasza-Klasa kojarzy się teraz ze zdjęciami ze ślubu, wakacji czy prezentującymi dorobek życia posiadacza konta (nowe kozaki, samochód), a to nie jest kontekst, w jakim chcielibyśmy przedstawiać naszą firmę. Z tego powodu serwis traci wartościowych użytkowników, a grupa docelowa coraz bardziej przesuwa się na tereny małych miast, do osób gorzej wykształconych, o niższym statusie społecznym.

Facebook – tam trzeba być
Żaden z polskich serwisów nie jest tak elastyczny i przyjazny markom jak Facebook. Obecnie tylko Facebook daje firmom proste i unikalne narzędzia do promocji: możliwość założenia strony firmowej wewnątrz serwisu i konto do tworzenia i emisji reklam. Ponadto Facebook jest teraz na topie, na fali wzrostu użytkowników, i posiada najbardziej atrakcyjną grupę docelową dla potencjalnego reklamodawcy (mieszkańcy miast, wykształceni, dobrze zarabiający).

Stworzenie fan page, który umożliwia podzielenie się informacjami o działalności firmy oraz jej produktach z innymi użytkownikami Facebooka za pomocą prostego interfejsu, zajmuje kilka minut, a co najważniejsze –  informacja o fan page naszej firmy rozchodzi się poczta pantoflową pomiędzy użytkownikami. Najpopularniejszy w Polsce fan page na Facebooku należy do Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i ma blisko 90 tys. fanów.

Kolejnym plusem Facebooka są niespotykane możliwości działań reklamowych, angażujących użytkownika w reklamę i możliwość samodzielnego zakupu reklamy w niskiej cenie za pomocą menedżera reklam. Podstawową formą reklamy jest ASU. Zawiera tytuł, grafikę (zdjęcie, logo itp.) i krótki tekst reklamowy. Forma ta może być wyświetlana wyłącznie według zaakceptowanych przez nas kryteriów targetowania, które przyjmiemy za grupę docelową. Dodatkową zaletą jest interaktywność reklamy, po kliknięciu w „lubię to” użytkownik automatycznie staje się fanem marki. ASU może być rozliczane w systemach CPM (rozliczane za emisję 1000 odsłon) lub CPC (obciążani jesteśmy tylko i wyłącznie za kliknięcie w naszą reklamę).

Klub fitness na Facebooku – jak się do tego przygotować?
1. Utwórz stronę firmy (fan page).
2. Dodaj filmy, galerię zdjęć z klubu.
3. Dodaj ogłoszenia o nowych zajęciach (spinning, kranking itp.), rozkłady zajęć, możliwości zapisów nowych uczestników.
4. Stwórz wydarzenia i eventy specjalne w klubie (np. specjalna promocja na squash czy porady dietetyka, dzień otwarty w klubie itp.).
5. Stwórz zamknięte grupy dla członków (np. wszystkie osoby, które ćwiczą w klasie wioseł, mają własną grupę).
6. Dedykuj trenera, który będzie wspierał członków społeczności poradami i odpowiadał na pytania uczestników zajęć.
7. Opublikuj link wszędzie, gdzie to jest możliwe (strona www klubu, blog, blip itp.), wykup reklamę na fb, poinformuj członków klubu na zajęciach, aby dołączyli do społeczności).

Pamiętajmy, żeby dbać o fan page i jego użytkowników, bo…
Zaangażowani klienci są wartością dla firmy, są lojalni, chętniej ją polecają znajomym. Niezadowoleni klienci mogą bardzo zaszkodzić, bo jeszcze chętniej dzielą się negatywnymi opiniami.

Rafał Tatarek
Dyrektor sprzedaży i marketingu
Portal fit.pl

Zapraszam serdecznie na mój fan page na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/fitpl/170942931585?ref=ts

  Pozostałe artykuły:

wróć