Menu

Forum

Zaloguj się na forum
Login:
Hasło:
 
 Zapomniałem hasła
 Rejestracja

Ostatnie wiadomości

więcej

Galerie

 
 
 

więcej

więcej

Reklama


Kalendarium

SOPOT MATCH RACE 2005

29-08-2005

SOPOT MATCH RACE 2005 odbędzie się w dniach 29 sierpnia - 4 września 2005r. Wcześniej, w dniach 26-28 sierpnia odbędą się regaty kwalifikacyjne SOPOT MATCH RACE QUALIFIER (ISAF Grade 3). Zwycięzca tych regat zdobędzie prawo startu w imprezie Grade 1.

 

 

Sopot  Match Racing Center dołączy tym samym do elitarnego grona 15 organizatorów imprez najwyższego formatu na całym świecie:

 

 

16-21      Marca      2005        Marseille International Match Racing, Marsylia, Francja      

11-16      Kwietnia  2005        Congressional Cup, Long Beach, California, USA

1-8          Maja        2005        Toscana Elba Cup, Portoferraio, Włochy

11-13      Maja        2005        Match Race Germany, Langenargen, Niemcy

13-19      Czerwca  2005        Oresund Match Race, Malmo, Szwecja

15-18      Czerwca  2005        XVII Cento Cup Match Race, Garda, Włochy

1-3          Lipca        2005        Trofeo Challenge Roberto Trombini, Ravenna, Włochy

4-10        Lipca        2005        Swedish Match Cup and Women's Trophy, Marstrand, Szwecja

19-24      Lipca        2005        Portugal Match Cup, Cascais, Portugalia

4-7          Sierpnia   2005        Internationaux de France de Match Racing, Pornichet, Francja

17-21      Sierpnia   2005        Danish Open 2005, Skovshoved, Dania

17-21      Sierpnia   2005        St Moritz Match Race, St Moritz, Szwajcaria

29-4        Września 2005        Sopot Match Race 2005, Sopot, Polska

24-30      Października 2005    The King Edward VII Gold Cup, Hamilton, Bermudy

 

17-20      Listopada 2005        15th Nippon Cup International Match Race, Hayama, Japonia

 

Do udziału w regatach Grade 1 zaproszonych zostało 10 pięcioosobowych zawodowych ekip żeglarskich, wśród których nie zabraknie załóg biorących udział w najbliższych regatach o Puchar Ameryki. Intencją organizatorów jest zaproszenie jak największej ilości tych właśnie ekip.

Zaproszone załogi (w nawiasach miejsce w rankingu światowym ISAF World Match Racing Rankings) :

 

1)       Mathieu Richard, FRA, 4
2)       Ian Williams, GBR, 7
3)       Staffan Lindberg, FIN, 10
4)       Bjorn Hansen, SWE, 13
5)       Eugeniy Neugodnikov, RUS, 16
6)       Luc Pillot, FRA, 19
7)       Stefan Meister, GER, 23
8)       Przemek Tarnacki, POL, 44
9)       Sten Mohr, DEN, 342
10)   Zwycięzca Sopot Match Race Qualifier Grade 3

 

Termin regat jest sprzyjający, jako że 2 tygodnie później odbędą się Mistrzostwa Świata w match racingu w hiszpańskim Calpe. Start w Sopocie będzie ostatecznym sprawdzianem przed najważniejszą imprezą w tym sezonie.

Do regat kwalifikacyjnych Grade 3 organizator zaprosił 10 ekip 3-osobowych z Polski.

 

 

Organizatorzy przedsięwzięcia:

Sopot Match Racing Center

Międzynarodowa Federacja Żeglarska ISAF

Polski Związek Żeglarski

UM Sopotu

GfK

 

Sponsorzy Główni:

SAMSUNG – Oficjalny Telefon regat: SAMSUNG D500

TAG Heuer – Oficjalny Timekeeper regat

Henri-Lloyd

 

Patroni medialni:

TVN

RMF FM

Miesięcznik ‘Żagle’

Sails.pl

Aktivsport.pl

Sportbiznes.pl

 

Wyścigi przeprowadzone zostaną na 3 jachtach klasy Diamant 3000 (polska premiera!) oraz pięciu jachtach klasy Skippi 650 (najpopularniejsza obecnie klasa jachtów w Polsce).

 

Skippi 650Diamant 3000

 

 


 

 

PRZEPISY

 

Wszystkie imprezy, niezależnie od ich stopnia, rozgrywane są wedle takich samych zasad. Organizator dostarcza startującym takie same łódki. W zawodach uczestniczy zwykle od 8 do 14 załóg. Każdy wyścig trwa ok. 15-20 minut i rozgrywany jest na trasie o dystansie kilkuset metrów w odległości kilkudziesięciu metrów brzegu (w Sopocie naturalną trybuną jest oczywiście molo). Wyścig zaczyna się, gdy sędziowie z łodzi odpalą race na 10 minut przed oficjalnym startem. Wtedy łodzie (flaga niebieska i flaga żółta) walczą w obszarze startu, aby zająć jak najlepszą pozycję. Każdemu wyścigowi przypatruje się dwóch sędziów z łódki. Wymierzają kary wywieszając flagi w zależności od tego, kto popełnił wykroczenie (niebieską, bądź żółtą flagę), a ukarana łódka musi wykonać karny zwrot o 360 stopni przed przekroczeniem linii mety. Flaga zielona oznacza brak kary.

Przepisy są proste. Jeśli wiatr wieje z różnych burt łódek płynących w przeciwnym kierunku, pierwszeństwo ma łódka mająca wiatr z prawej strony. Jeśli obie łódki mają wiatr z tej samej burty i nie zachodzą na siebie, wtedy łódka płynąca z tyłu musi podporządkować się trasie lidera – oznacza to dozwolone techniki blokowania rywala i zabierania mu wiatru. Jeśli zaś łódki mają wiatr z tej samej burty i ich trasy na siebie zachodzą, pierwszeństwo ma łódka będąca na stronie zawietrznej.

 

Wszystkie wyścigi odbywają się wedle schematu przedstawionego na rysunku.

 

 

 


 

 

SOPOCKI TEAM

 

Gospodarzami Sopot Match Racing Center będą żeglarze z ekipy TARNACKI Racing, jednej z nielicznych w Polsce profesjonalnych załóg żeglarskich. Jej skiperem jest Przemysław Tarnacki, który dowodzi załogą złożoną z żeglarzy mających na koncie tytuły mistrzów Polski, świata, zawodników kadry olimpijskiej i uczestników regat o Puchar Ameryki.

Przemysław Tarnacki

 

Cała ekipa uczyła się żeglarskiej sztuki w Trójmiejskich klubach. W swojej krótkiej, ale bogatej karierze na krajowych arenach załoga zdobyła niemal wszystko, co było do zdobycia. W 2000 i 2001 roku wygrali wielki finał polskich żagli: wyścig zwycięzców poszczególnych klas, którzy spotykają się na jednej imprezie, by ścigać się na tych samych łódkach. Dalej przyszły występy na świecie. W 2000 roku polscy żeglarze zostali najmłodszymi w dziejach mistrzami świata w klasie Micro:
• Mistrzowie Świata w klasie Micro (2000, 2003)
• Mistrzowie Polski w klasie Micro (1997, 2000, 2001)
• Mistrzowie Polski w klasie 560 (1998-2000)
• Mistrzowie Polski w klasie 730 (2002)
• Zwycięzcy Finału Pucharu Polski (2000, 2001)
• Nominowani do tytułu Sportowca Roku w Gdyni (1999, 2000)
• Uhonorowani nagrodą Prezydenta Miasta Gdyni za wybitne osiągnięcia sportowe

Od 4 lat zespół trenuje i zdobywa laury za granicą w formule match racingu – to element przygotowań do regat o Puchar Ameryki. Po ledwie ośmiu regatach TARNACKI Racing awansował do pierwszej setki rankingu sterników Międzynarodowej Federacji Żeglarskiej ISAF. Obecnie znajduje się na 44. miejscu i jest drugą, po Karolu Jabłońskim, Polską ekipą w rankingu. Największe sukcesy w formule Match Racing to:
- 5 miejsce na Mistrzostwach Europy 2003 w Jekaterynburgu (Rosja)
- 1 miejsce w regatach Zingst Cup 2005 (Niemcy) i Volvo Match Race 2005 (Istanbul)
- 6 razy 2 miejsce w regatach Grade 3 we Włoszech, Niemczech, Francji

 

 


 

 

 

MATCH RACING

To esencja regat żeglarskich, w każdym wyścigu dwa jachty ścigają się kadłub w kadłub.
A wszystko dzieje się na wyciągnięcie ręki….

 

Rywalizacja „jeden na jednego" jest czytelna nawet dla niewtajemniczonych. Wiadomo, kto wygrywa, kto przegrywa. Dla wyrównania szans organizator zapewnia identyczne jachty – łodzie od tego samego producenta z identycznym wyposażeniem technicznym. Identyczna jest także ich waga: gdy jeden z jachtów zabiera na pokład operatora kamery, drugi musi włożyć ołowiane ciężarki równe jego wadze. Aby zagwarantować absolutną równość szans, po każdym wyścigu następuje rotacja łodzi. To daje pewność, że ostateczny wynik zawodów jest tylko wypadkową umiejętności sternika i jego załogi, a nie sprzętu. Na wodzie liczyć się ma tylko kunszt i zgranie zespołu w panowaniu nad jachtami. W żeglarstwie często trudno porównywać umiejętności żeglarzy. Match racing daje taką możliwość. Tym bardziej, że centra match racing-owe na całym świecie dysponują jachtami różnych klas, więc aby być wysoko w rankingu, trzeba umieć żeglować na wszystkich łodziach. Po prostu trzeba być żeglarzem uniwersalnym.

Według formuły match racing odbywają się regaty o Puchar Ameryki - największe wydarzenie świata żeglarskiego. Od lat 70. match racing nieustannie rozwija się na świecie. W 1989 roku stworzono oficjalny ranking sterników. Nowa formuła spodobała się zarówno profesjonalnym żeglarzom, bo pozwalała na sprawdzenie się przed Pucharem Ameryki czy olimpiadą, ale także widzom i władzom miast, w których gościła. Dlatego własne bazy match racingowe ma wiele z nich. Niezapomnianych wrażeń dostarcza żeglowanie pod Statuą Wolności w Nowym Jorku, wśród zabytków portu w Marsylii, pomiędzy Aurorą a Pałacem Zimowym na Newie w Sankt Petersburgu, między wieżowcami ONZ w Wiedniu, pod Wezuwiuszem w Neapolu... Od teraz, taką możliwość mamy także przy sopockim molo.

 

Match Racing ma swoje ścisłe reguły, co daje możliwość prowadzenia bliskiego i emocjonującego wyścigu. Czasem zdarzają się kolizje. Wszystko dzieje się na oczach widzów, kilkadziesiąt metrów od brzegu majaczącym daleko horyzoncie. Dlatego kibice to doceniają, tłumnie stawiając się na zawodach. Naturalnym jest umieszczanie operatorów z kamerami na pokładach jachtów, gdzie najlepiej można poczuć wiatr. Obraz na żywo transmitowany jest od razu na brzeg gdzie na telebimach widzowie konfrontują to z tym, co widzą na własne oczy. Żagle są więc blisko ludzi i tak powinno być zawsze.


 

Więcej informacji na stronie: www.yachting.com.pl

wróć