Menu

Forum

Zaloguj się na forum
Login:
Hasło:
 
 Zapomniałem hasła
 Rejestracja

Ostatnie wiadomości

więcej

Galerie

 
 
 

więcej

więcej

Reklama


Kalendarium

Toyota Sopot Match Race 2006

30-08-2006

REGATY PUCHARU ŚWIATA W SOPOCIE

Sopot Match Racing Center zorganizuje po raz drugi w Polsce regaty match racingowe stopnia pierwszego (Grade 1) – najwyższy stopień z możliwych w pięciostopniowej skali Międzynarodowej Federacji Żeglarskiej ISAF.

SOPOT MATCH RACE 2006 odbędzie się w dniach 30 sierpnia - 3 września 2006r. Wcześniej, w dniach 25-27 sierpnia odbędą się regaty kwalifikacyjne SOPOT MATCH RACE QUALIFIER (ISAF Grade 3). Zwycięzca tych regat zdobędzie prawo startu w imprezie Grade 1.

Sopot  Match Racing Center dołączy tym samym do elitarnego grona 18 organizatorów imprez najwyższego formatu na całym świecie:

  • 24-29         Stycznia         2006     Auckland Match Racing Cup, Auckland, Nowa Zelandia
  • 14-19         Marca            2006     Brasil Sailing Cup, Angra do Reis, Brazylia
  • 22-26         Marca           2006      Marseille International Match Racing, Marsylia, Francja               
  • 11-15         Kwietnia        2006      Congressional Cup, Long Beach, California, USA
  • 23-28         Maja              2006     ACI H1 Match Race Cup, Split, Chorwacja
  • 31-05        Czerwca          2006     Match Race Germany, Langenargen, Niemcy
  • 7-11          Czerwca                         2006     Trofeo Challenge Roberto Trombini, Ravenna, Włochy
  • 7-16          Lipca              2006     Toscana Elba Cup Trofeo Locman, Porto Azzuro, Elba, Włochy
  • 17-26        Lipca               2006     Portugal Match Cup, Cascais, Portugalia
  • 3-6            Sierpnia          2006     Internationaux de France de Match Racing, Pornichet, Francja
  • 8-13          Sierpnia          2006     Yava Trophy, Jekaterynburg, Rosja
  • 9-13          Sierpnia          2006     Danish Open 2005, Skovshoved, Dania
  • 15-20        Sierpnia          2006     St Moritz Match Race, St Moritz, Szwajcaria
  • 29-4          Września         2006     Sopot Match Race 2005, Sopot, Polska
  • 5-9            Września        2006     ISAF Nations Cup Grand Final, Crosshaven, Irlandia
  • 27-01        Października    2006     Cento Cup Match Race, TBC, Włochy
  • 29-03        Grudnia           2006     Monsoon Cup, Kuala Terenggau, Malezja

Do udziału w regatach Grade 1 zaproszonych zostanie 12 pięcioosobowych zawodowych ekip żeglarskich, wśród których nie zabraknie załóg biorących udział w najbliższych regatach o Puchar Ameryki 2007. Intencją organizatorów jest zaproszenie jak największej ilości tych właśnie ekip.

Zaproszone załogi i ich miejsce w światowym rankingu ISAF World Match Racing Rankings:

  1. Sebastian Col, FRA, 6
  2. Ian Williams, GBR, 7
  3. Eugeniy Neugodnikov, RUS, 9
  4. Bjorn Hansen, SWE, 11
  5. Matteo Simoncelli, ITA, 12
  6. Peter Wibroe, DEN, 19
  7. Andriej Arbuzov, RUS, 23
  8. Simon Minoprio, NZL, 32
  9. Przemek Tarnacki, POL, 44
  10. Zwycięzca Sopot Match Race Qualifier Grade 3

Organizatorzy przedsięwzięcia:

  • Sopot Match Racing Center
  • UM Sopotu
  • Międzynarodowa Federacja Żeglarska ISAF
  • Polski Związek Żeglarski

Sponsorzy:

  • TAG Heuer
  • Henri-Lloyd
  • C-MAP
  • Copacabana Beach Club
  • Hotel Marina Sopot

Patroni medialni:

  • TVN
  • Rzeczpospolita
  • Miesięcznik ‘Żagle’
  • Sails.pl
  • zagle.com.pl
  • sportbiznes.pl

www.yachting.com.pl

 


 

SOPOCKI TEAM

Przemysław Tarnacki

Gospodarzami Sopot Match Racing Center będą żeglarze z ekipy TARNACKI Racing, jednej z nielicznych w Polsce profesjonalnych załóg żeglarskich. Jej skiperem jest Przemysław Tarnacki, który dowodzi załogą złożoną z żeglarzy mających na koncie tytuły mistrzów Polski, świata, zawodników kadry olimpijskiej.

 TARNACKI Racing to min.:

  • Mistrzowie Świata w klasie Micro (2000, 2003)
  • Mistrzowie Polski w klasie Micro (1997, 2000, 2001)
  • Mistrzowie Polski w klasie 560 (1998-2000)
  • Mistrzowie Polski w klasie 730 (2002)
  • Zwycięzcy Finału Pucharu Polski (2000, 2001)

Wyniki w match racingu, w którym załoga żegluje od 5 lat:

  • 5 miejsce na ME w Match Racingu w roku 2003 (Rosja)
  • 3 zwycięstwa w regatach Grade 3 (Niemcy 2005, Turcja 2005, Włochy 2006)
  • 7 razy 2 miejsce w regatach Grade 3
  • 4 miejsce w Algrave Cup 2006 Grade 2

Sopocka załoga sklasyfikowana jest obecnie na 44 miejscu w światowym rankingu sterników (ISAF Word Match Racing Rankings), na którym notowanych jest ponad 1200 ekip.

Cele na rok 2006 to:

  • awans do pierwszej 30tki rankingu
  • awans do finału Nations Cup
  • awans do półfinałów regat SOPOT MATCH RACE 2006 i Mistrzostw Europy 2006 w Hamburgu

 


 

MATCH RACING

To esencja regat żeglarskich, w każdym wyścigu dwa jachty ścigają się kadłub w kadłub.
A wszystko dzieje się na wyciągnięcie ręki….
Rywalizacja „jeden na jednego" jest czytelna nawet dla niewtajemniczonych. Wiadomo, kto wygrywa, kto przegrywa. Dla wyrównania szans organizator zapewnia identyczne jachty – łodzie od tego samego producenta z identycznym wyposażeniem technicznym. Identyczna jest także ich waga: gdy jeden z jachtów zabiera na pokład operatora kamery, drugi musi włożyć ołowiane ciężarki równe jego wadze. Aby zagwarantować absolutną równość szans, po każdym wyścigu następuje rotacja łodzi. To daje pewność, że ostateczny wynik zawodów jest tylko wypadkową umiejętności sternika i jego załogi, a nie sprzętu. Na wodzie liczyć się ma tylko kunszt i zgranie zespołu w panowaniu nad jachtami. W żeglarstwie często trudno porównywać umiejętności żeglarzy. Match racing daje taką możliwość. Tym bardziej, że centra match racing-owe na całym świecie dysponują jachtami różnych klas, więc aby być wysoko w rankingu, trzeba umieć żeglować na wszystkich łodziach. Po prostu trzeba być żeglarzem uniwersalnym.

Według formuły match racing odbywają się regaty o Puchar Ameryki - największe wydarzenie świata żeglarskiego. Od lat 70. match racing nieustannie rozwija się na świecie. W 1989 roku stworzono oficjalny ranking sterników. Nowa formuła spodobała się zarówno profesjonalnym żeglarzom, bo pozwalała na sprawdzenie się przed Pucharem Ameryki czy olimpiadą, ale także widzom i władzom miast, w których gościła. Dlatego własne bazy match racingowe ma wiele z nich. Niezapomnianych wrażeń dostarcza żeglowanie pod Statuą Wolności w Nowym Jorku, wśród zabytków portu w Marsylii, pomiędzy Aurorą a Pałacem Zimowym na Newie w Sankt Petersburgu, między wieżowcami ONZ w Wiedniu, pod Wezuwiuszem w Neapolu... Od 2 lat, taką możliwość mamy także przy sopockim molo dzięki działalności Sopot Match Racing Center.

Match Racing ma swoje ścisłe reguły, co daje możliwość prowadzenia bliskiego i emocjonującego wyścigu. Czasem zdarzają się kolizje. Wszystko dzieje się na oczach widzów, kilkadziesiąt metrów od brzegu majaczącym daleko horyzoncie. Dlatego kibice to doceniają, tłumnie stawiając się na zawodach. Naturalnym jest umieszczanie operatorów z kamerami na pokładach jachtów, gdzie najlepiej można poczuć wiatr. Obraz na żywo transmitowany jest od razu na brzeg gdzie na telebimach widzowie konfrontują to z tym, co widzą na własne oczy. Żagle są więc blisko ludzi i tak powinno być zawsze.

 


 

MEDIA I AKREDYTACJE.


Relacje z regat TOYOTA SOPOT MATCH RACE 2006 (ISAF Grade 1):
Zapraszamy do oglądania codziennych półgodzinnych relacji z regat w telewizji POLSAT SPORT:
Sobota, 02.09 o godz. 19.00
Niedziela, 03.09 o godz. 19.30
Poniedziałek, 04.09 o godz. 18.00
Wtorek, 05.09 o godz. 20.00
Środa, 06.09 o godz. 17.30

Godzinny program podsumowujący regat na głównej antenie telewizji POLSAT: czwarte, 07.09 o godz. 23.20

Specjalny dodatek do dziennika Rzeczpospolita poświęcony wyłącznie regatom ukaże się w środę 30.08.

Biuro Prasowe regat.

Biuro mieści się w klubie Copacabana w Sopocie i czynne jest od 29.08 do 03.09 w godzinach 08.30-18.00.
Do dyspozycji przedstawicieli mediów są motorówki (Press Boats), które pozwolą obserwować zmagania wprost z trasy regat. W sprawie akredytacji prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 694 806 246 oraz 500 100 500.

 


 

PROGRAM REGAT.


30. 08 (środa)
08.30    Otwarcie Biura Regat i Biura Prasowego w VIP Lounge Copacabana Club
10.00 – 16.00           Wyścigi Round Robin (runda „każdy z każdym”)
  Goście obserwują wyścigi w specjalnie przygotowanej Wiosce Żeglarskiej na   
  końcu sopockiego molo
20.00     Ceremonia Otwarcia, bankiet dla uczestników w VIP Lounge
                               Copacabana Club

31.08 (czwartek)
08.30   Otwarcie Biura Regat i Biura Prasowego
10.00 – 16.00  Wyścigi Round Robin (runda „każdy z każdym”, każdy z zawodników  
                             rozgrywa 9 wyścigów)

01.09 (piątek)
08.30    Otwarcie Biura Regat i Biura Prasowego
10.00 – 16.00   Ćwierćfinały

02.09 (sobota)
8.30    Otwarcie Biura Regat i Biura Prasowego
10.00 – 16.00   Wyścig Charytatywny i Półfinały.
23.00   Wielki Bankiet dla Uczestników i Gości

03.09 (niedziela)
8.30   Otwarcie Biura Regat i Biura Prasowego
11.00 – 15.00 Mały Finał - o 3 miejsce (do 3 wygranych)
Duży Finał - o 1 miejsce (do 3 wygranych)
16.00   Ceremonia zakończenia regat oraz rozdanie nagród.


 

JACHTY.

Wyścigi przeprowadzone zostaną na pięciu pełnomorskich jachtach klasy Diamant 3000, zupełnie nowych, specjalnie zbudowanych na sopockie regaty.


Jacht klasy Diamant 3000 ma 10.50m długości, 2.50m szerokości i 1.70m zanurzenia. Zabiera na pokład 6 osób załogi (w match racingu są to 4 osoby) i niesie aż 160m kw. żagli (grot, fok i spinaker).

 


 

PROSTE ZASADY I WIDOCZNA TRASA.

Wszystkie imprezy, niezależnie od ich stopnia, rozgrywane są wedle takich samych zasad. Organizator dostarcza startującym takie same łódki. W zawodach uczestniczy zwykle od 8 do 14 załóg. Każdy wyścig trwa ok. 15-20 minut i rozgrywany jest na trasie o dystansie kilkuset metrów w odległości kilkudziesięciu metrów brzegu (w Sopocie naturalną trybuną jest oczywiście molo). Wyścig zaczyna się, gdy sędziowie z łodzi odpalą race na 10 minut przed oficjalnym startem. Wtedy łodzie (flaga niebieska i flaga żółta) walczą w obszarze startu, aby zająć jak najlepszą pozycję. Każdemu wyścigowi przypatruje się dwóch sędziów z łódki. Wymierzają kary wywieszając flagi w zależności od tego, kto popełnił wykroczenie (niebieską, bądź żółtą flagę), a ukarana łódka musi wykonać karny zwrot o 360 stopni przed przekroczeniem linii mety. Flaga zielona oznacza brak kary.

Przepisy są proste. Jeśli wiatr wieje z różnych burt łódek płynących w przeciwnym kierunku, pierwszeństwo ma łódka mająca wiatr z prawej strony. Jeśli obie łódki mają wiatr z tej samej burty i nie zachodzą na siebie, wtedy łódka płynąca z tyłu musi podporządkować się trasie lidera – oznacza to dozwolone techniki blokowania rywala i zabierania mu wiatru. Jeśli zaś łódki mają wiatr z tej samej burty i ich trasy na siebie zachodzą, pierwszeństwo ma łódka będąca na stronie zawietrznej.

 



MISTRZOSTWA EUROPY 2007 W MATCH RAINGU W SOPOCIE
EUROSAF OPEN MATCH RACING CHAMPIONSHIP 2007

 

Dzięki wzorowej organizacji dotychczasowych imprez Pucharu Świata w Match Racingu oraz skutecznej polityce Polskiego Związku Żeglarskiego (PZŻ) i SMRC na arenie międzynarodowej po raz pierwszy w historii przyznane zostało w Polsce prawo do organizacji Mistrzostw Europy w Match Racingu.

Regaty SOPOT MATCH RACE 2007 – EUROPEAN OPEN MATCH RACING CHAMPIONSHIP odbędą się na przełomie sierpnia i września 2007 i będzie najważniejszą imprezą żeglarską w tym roku.
Organizacją, która przyznaje co roku prawo do organizacji tej imprezy jest Europejska Federacja Żeglarska EUROSAF.

Przyznanie Polsce, a konkretnie Sopotowi, organizacji tej rangi regat to ogromny sukces zarówno SMRC, UM Sopotu oraz PZŻ, zważywszy na krótki czas jaki ta formuła jest obecna i propagowana w Polsce  - głównie dzięki staraniom właśnie sopockiego centrum.

wróć