Menu

Forum

Zaloguj się na forum
Login:
Hasło:
 
 Zapomniałem hasła
 Rejestracja

Ostatnie wiadomości

więcej

Galerie

 
 
 

więcej

więcej

Reklama


Nowości rynkowe

Rowerowe P2P

2005-09-06

W Lionie działa miejska wypożyczalnia rowerów „Vélo'v Grand Lyon”, której zasady funkcjonowania można porównać z internetowymi sieciami peer-to-peer.

„Vélo'v Grand Lyon” to sieć gęsto rozsianych po obszarze miasta zautomatyzowanych stojaków z rowerami. Każdy z takich „przystanków” jest połączony z systemem do pobierania opłat. Aby wypożyczyć rower, trzeba się zarejestrować i podać numer karty kredytowej. To gwarancja bezpieczeństwa roweru: na karcie “zamrożony” zostaje bowiem depozyt w wysokości 150 euro. Jeśli rower nie zostanie zwrócony w ciągu 24 godzin, nieuczciwy użytkownik traci pieniądze. Wypożyczanie i zwrot pojazdów są w pełni zautomatyzowane, wszystko odbywa się dzięki zamontowanym w rowerach i stojakach mikrochipom. Podczas parkowania specjalne sensory sprawdzają nawet stan techniczny pojazdu – jeśli ciśnienie w oponach jest nieodpowiednie, a hamulce lub światła nie są w pełni sprawne, zaparkowany rower nie będzie wypożyczany aż do usunięcia usterek przez ekipę techniczną. Najciekawszy jest jednak fakt, że choć teoretycznie wypożyczenie roweru kosztuje 1 euro za godzinę, to przejażdżki krótsze niż 30 minut są darmowe. Dzięki temu mieszkańcy Lionu traktują rower jako środek komunikacji miejskiej. Aż 90% korzystających z „Vélo'v Grand Lyon” nie płaci zupełnie nic.

W trzy miesiące po uruchomieniu program ma 15 tys. abonentów, którzy mają dostęp do 2 tys. rowerów i 150 stojaków-przystanków. Mieszkańcy Lionu wypożyczają rowery średnio 4 tys. razy dziennie. Za przygotowanie i uruchomienie „sieci” odpowiada firma JCDecaux. Obsługa „Vélo'v Grand Lyon” jest jednym z obowiązków, jakie nakłada na nią 13-letni kontrakt na umieszczanie reklam na miejskich przystankach autobusowych. Przedstawiciele JCDecaux przyznają, że koszty są dość wysokie – wynoszą średnio 1 tys. euro od roweru rocznie. W dodatku wszystkie wpływy z wypożyczeń zwracane są do miejskiej kasy. Pomimo tego w przyszłym roku liczba rowerów udostępnianych mieszkańcom Lionu zostanie podwojona. Oceny projektu „Vélo'v Grand Lyon” są tak entuzjastyczne, że na swój grunt chcą przenieść go Montpellier, Marsylia, Genewa, Barcelona, a nawet rowerowa stolica Europy - Amsterdam. A może by tak i u nas?

www.4press.pl

wróć


Archiwum
Dodaj komentarz


  10 ostatnich wiadomości w tej kategorii: